Úvod » O městě » Aktuálně » Novinky » S Alfou se to táhne lépe 

S Alfou se to táhne lépe 

28. 11. 2023

Mezi svitavská školská zařízení patří také Středisko výchovné péče Alfa, o které nemá mnoho místních lidí povědomí. A pokud nějaké má, bývá bohužel často zkreslené.

Zjednodušeně řečeno se jedná o školské zařízení, ve kterém můžete konzultovat nějaký problém, se kterým se potýkáte při výchově svých dětí. A stejně tak o školské zařízení, kam v případě potřeby může dítě, které má při interakcích ve škole nebo v rodině vážnější problémy, až tři měsíce docházet každý pracovní den namísto do klasické školy. 

Od letošního školního roku začala Alfa po náročných opravách, na kterých se velkou měrou podíleli sami zaměstnanci s pomocí rodinných příslušníků, provozovat svoji činnost na nové adrese, v ulici Pavlovova 6. Vilu z 30. let minulého století, která tvoří společně s přilehlou zahradou ideální prostory pro provoz, se podařilo Alfě získat díky jednáním vedení města Svitavy s Pardubickým krajem a Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových do bezplatného dvacetiletého pronájmu. Na dni otevřených dveří 26. září byly nové prostory slavnostně pokřtěny a lidé do nich mohli nejenom nahlédnout, ale dozvědět se také více informací o poskytovaných službách.

S čím vám Alfa může pomoci

Alfa je místo, ve kterém především rodiče a pedagogičtí pracovníci najdou pomoc při řešení výchovných problémů dětí. Ať už se jedná o pouhou konzultaci, nebo intenzivnější práci s dětmi prostřednictvím stacionáře (docházka do Alfy místo do klasické školy). Ročně pracují zhruba se 170 klienty. Pokud tedy máte pocit, že si při výchově dětí s něčím nevíte rady, že vám dítě tzv. přerůstá přes hlavu nebo naopak ztrácí o všechno zájem, můžete se v Alfě obrátit na pracovníky – etopedy, kteří jsou odborníky na výchovu a problémy v chování dětí a mládeže. Po domluvě k nim můžete následně s dětmi, ideálně celou primární rodinou, docházet 2-4x měsíčně na bezplatné konzultace. Společně si nastavíte cíle, vytyčíte hranice a budete pracovat na zlepšení vzájemných vztahů. „Pro současné rodiče je výchova těžká, protože mnoho věcí a problémů, které nás nyní obklopují, jako internet, sociální sítě, mobilní telefony a jiné, v našem mládí nebyla. Nemáme tak v sobě zažité vzorce, jak tyto situace řešit a učíme se to za pochodu. Jsem ráda, že se najdou rodiče, kteří se nebojí říct si o odbornou radu a pomoc. Je to známka toho, že jsou vyspělí a že jim na výchově opravdu záleží,“ naráží ředitelka Alfy Vlasta Pechancová na problém, že spousta lidí vnímá žádost o pomoc spíše jako ostudu a dodává: „V Alfě nikoho nesoudíme, ale chceme rodičům, případně pedagogům, pomoci vychovat z dětí životaschopné samostatné bytosti, které budou dobře fungovat po celý další život.

Mezi dětmi mladšího školního roku převažují mezi klienty chlapci, kteří jsou od nátury divočejší. Holčičky, které mají naopak strach se projevit, přichází spíše v pozdějším věku. Často jsou jejich problémy spojené se špatným vztahem k sobě samé a projevují se sebepoškozováním či výživovými problémy, což se odhaluje mnohem tíž. „Pokud něco takového rodič zjistí, jednoznačně doporučuji udržet klid, i když je t o strašně těžké, nic nepodnikat a nejdřív problém konzultovat ideálně s odborníkem. U nás jsou všem dveře vždy otevřené,“ vyzývá rodiče ředitelka Pechancová.

 

Co pro dítě znamená umístění do stacionáře?

Děti, kterým je doporučena návštěva školského zařízení Alfa a jejichž zákonní zástupci souhlasí, dochází na výuku namísto do klasické školy do Alfy, a to zpravidla po dobu tří měsíců (do tzv. stacionáře). Ve stacionáři probíhá dopoledne výuka, odpoledne přichází na řadu jiné zajímavé činnost.

V Alfě jsou v provozu dvě třídy určené pro max. 8 dětí, jedna pro prvostupňové děti, druhá pro druhostupňové. Odborní pracovníci s dětmi probírají nejen klasické učivo stanovené základní školou, ale s dětmi pracují na projevech chování, na zlepšení práce ve skupině. Rozebírají s nimi, proč je konkrétní chování nepřípustné a společně pracují na jeho odstranění. A samozřejmě hledají důvod, proč k takovému chování dochází. Významná je úzká spolupráce s rodiči, protože zdroj problémového chování je často v nevhodném výchovném stylu. Když se má dítě vrátit zpět mezi své spolužáky, dochází s ním zprvu do třídy také pracovník Alfy a vše se děje postupně. „V drtivé většině případů se nám podaří, aby děti, které od nás odchází, byly schopné ve třídě lépe fungovat,“ vyzdvihuje Pechancová. Pracovníci Alfy samozřejmě také spolupracují s pedagogy a asistentkami v dané třídě a dávají jim vhodná doporučení, kterými se dá problémové chování eliminovat.

Náznaky problémového chování ve skupině a vůči pedagogům mohou být patrné už ve školce. Proto Alfa nyní buduje pevnější spolupráci také s mateřskými školami. Čím později se totiž dítě s nějakým problémovým chování dostane k odborníkovi, tím hůře se navyklé strategie chování odbourávají, o čemž ví své také ředitelka: „Ideální je, pokud se k nám dítě dostane již na prvním stupni. Pedagogové mají třeba vytipované dítko, ale nechávají tomu volný průběh, že to samo třeba nějak odezní. To je ale chyba. Pokud máme možnost s takovým žáčkem pracovat co nejdříve, je velká pravděpodobnost, že se jeho chování zkoriguje. Je to skvělá šance nejen pro pedagoga a danou třídu, ale hlavně pro to konkrétní dítě.“

Pobyty na internátní škole

Pokud v Alfě naznají, že některé děti potřebují opravdu intenzivní pomoc, nabízí další možnost, internátní pobyt v Květné. Je určen pro maximálně osm chlapců, kteří v něm pobývají osm týdnů (v případě potřeby je možné tento pobyt ještě jednou zopakovat). Pro dívky prozatím internátní škola nefunguje, ale pokud vše dopadne dobře, měla by se v září 2024 otevřít v Radiměři.

 

Existuje univerzální rada, jak na správnou výchovu?

 „Každé dítě je jiné. Ale máme zkušenosti s tím, že problémy ve výchově se v podstatě motají okolo jednoho a samého. Výchova musí být pevná, jednotná a laskavá,“ shrnuje ředitelka Pechancová. A jak je to s hranicemi, měly by je děti při výchově mít? „Hranice jsou nezbytné, dítě je křehké a díky nim ví, že se o ně, potažmo tedy o svého rodiče, může opřít. Ale pozor, těžké je kolikrát najít jejich vhodnou šíři. Přichází k nám rodiče, u kterých musíme hranice hodně utahovat, ale stejně tak rodiče, které své děti drží strašně zkrátka. Obojí pak ve výchově může nadělat paseku.

Pokud se potřebujete poradit s nějakým výchovným problémem, ať už jste rodič nebo pedagog, nebojte se kontaktovat pracovníky Alfy. Kontakty najdete na https://www.svpalfa.cz/

Kateřina Kotasová