Je podána žádost o dotaci na výstavbu cyklostezky
Úsek Svitavy – Koclířov nedisponuje v současné době žádnou cyklostezkou a lidé, kteří se potřebují dostat do zaměstnání, do školy, či za jinými službami, případně cyklisté samotní, musí pro dopravu využít frekventovanou silnici I/34. Na daném úseku přitom každoročně houstne doprava. Pro představu, v roce 2020 po něm projelo denně v průměru 7 486 vozidel. Proto byla mezi obcemi navržena cyklostezka, která, i přes svoji relativně krátkou 3km délku, bude pro bezpečnost cyklistů stěžejní.
V tomto týdnu podalo město Svitavy žádost o dotaci z IROP na zisk finančních prostředků na vybudování cyklostezky Svitavy – Koclířov. Celkové náklady jsou vypočteny na 33,8 milionu korun, přičemž dotace by mohla dosáhnout 28,7 milionu. Pokud se podaří dotaci získat, cyklostezka by se mohla začít budovat v létě příštího roku a dokončena by mohla být v roce 2025.
Cyklostezka je navržena jako místní komunikace IV. třídy, kterou je komunikace nepřístupná provozu silničních motorových vozidel, s krytem z asfaltového betonu v celkové šířce 2,5 m a se zpevněnou krajnicí.
Měla by začínat ve Svitavách na křižovatce ulic Olomoucká a Průmyslová, a to obnovou 180 metrů živičného krytu v ulici Olomoucká a vyznačením cyklistických pruhů při krajích této komunikace. Dále by měla pokračovat podél navržené přeložky silnice I/43 Hradec nad Svitavou – Lačnov, kterou podejde pomocí rámového propustku a odtud bude trasována směrem ke stávající silnici I/34 Svitavy – Koclířov, od které se odkloní pouze v místě „vodárny“. Končit by měla v Koclířově, kde se bude možné napojit na cyklotrasu č. 4044.
Součástí projektu je také výsadba lipové aleje, která, kromě přistínění cyklostezky, bude v krajině plnit retenční funkci. K výsadbě jsou doporučeny původní druhy lip, např. lípa srdčitá či velkolistá, v celkovém počtu 133 kusů.
Kateřina Kotasová