Úvod » O městě » Aktuálně » Novinky » SVITAVŠTÍ SVĚTÁCI - 25. DÍL - MAREK PARTYŠ

SVITAVŠTÍ SVĚTÁCI - 25. DÍL - MAREK PARTYŠ

29. 9. 2020

Český režisér a animátor Marek Partyš, syn pedagoga a psycholožky, se narodil před čtyřiatřiceti lety ve Svitavách. Studoval filmovou vědu a žurnalistiku v Olomouci, během studií založil studentskou televizi a produkční společnost Pointfilm. Aktuálně působí v Praze, spolupracuje s českou produkcí Bistro Films, německou produkcí Iconoclast a britským Blinkem, pracuje na videoklipech a vizuálních doprovodech hudby. Zabývá se rovněž spoty a reklamami.

Inspirovalo Vás prostředí rodného města či okolí pro Vaši současnou práci?
„Z prostředí Svitav čerpám doteď. Tím, že jsou Svitavy spíše maloměstem, mají tu výhodu, že se všichni víceméně znají, i když ne třeba úplně přímo. V nadsázce řečeno se jedná o takovou rozvětvenější rodinu. Díky tomu jsem přišel do blízkýho kontaktu s nejrůznějšími typy lidí a hodně se od nich naučil. A to nemluvím o těch hezkých vzpomínkách, který se právě vážou ke konkrétním místům. Které místo mám nejradši? Asi oblast, kde jsem vyrůstal: Lány, okolí svitavskému stadionu a Vodárenský les. A místa, která bych rád neměl, ve Svitavách snad nejsou.“

Váš otec učil matematiku, tělocvik, maminka je psycholožka, co Vás nasměrovalo ke studiím filmové vědy a žurnalistiky? A proč se žurnalistice nevěnujete? Nebo ano? :-)
„Po gymnáziu jsem krátce působil jako reportér v místní regionální televizi Comvision. Moc rád na tohle období vzpomínám, hlavně na spolupráci s Horákovými. A tato moje životní epizoda mě pak navedla na myšlenku uchopit žurnalistiku i studijně. Na Univerzitě Palackého v Olomouci jsem se pak dostal mezi tvůrčí lidi, kteří žili hlavně audiovizí, a já do toho spadl společně s nimi.“


S otcem Miloslavem Partyšem při vyjížďce.
Během studií jste založil televizi a produkční společnost, co prvního "dobrého" z toho vzešlo?

„Nejradši mám propagační video, které jsme natočili pro Univerzitu Palackého. To bylo v době, kdy se na internetu začal prosazovat facebook a video se i díky této sociální síti stalo virálním a v krátké době ho zhlédla spousta lidí. To mi v podstatě otevřelo dveře do většího světa natáčení.“
Pracoval jste na spotech a reklamách pro Rohlík.cz, Staropramen, Českou spořitelnu, T-mobile a řadu dalších značek. Co nejlepšího jste se při tvorbě klipů pro dobré značky naučil?
„Proces natáčení reklamy je složitější, než to navenek vypadá. Řeší se dopředu vše do detailu: od kompozic přes barvu oblečení herců až po nasvícení scény. To vše si musíte nechat schválit klienty, kteří jsou někdy více a někdy méně komplikovaní. A to stojí hodně energie. V tomto ohledu to pro mě byla asi zatím největší škola – naučit se správně komunikovat a prosazovat své záměry.“
Co je obecně dobré pro reklamy a spoty a co není?
„Z mého pohledu musí mít kvalitní reklama hlavně dobrý nápad. Bez něho můžete mít sice sebehezčí obrázky, ale jako celek to bude jen pozlátko bez emocí. Osobně mám nejradši spoty, které mají příběh, silnou myšlenku a snaží se propagovat dobrou věc. Proto mám ze svých prací nejradši spoty pro Post Bellum nebo Český červený kříž.“
Jak "přeorganizovat" se Vy osobně musíte, pokud pracujete na klipech či vizuálních doprovodech skupin?
„Zatímco tvůrčí svoboda je v reklamách velmi omezena a moje role při výrobě je spíše exekuční, u hudebních klipů je tomu naopak. Tam dostávám jako režisér volnou ruku a oproti reklamám zde režisér často vymýšlí i scénář. Není zde ani takový stres a tlak, který je v reklamním světě naopak enormní. Žádná obecná formulka, co je dobré pro klip, neexistuje. Každá hudba vyžaduje jiný přístup a každému vyhovuje něco jiného.“


S kým se Vám dobře natáčí, s herci, neherci? Lidmi z davu?

„I tady záleží, o jaký projekt se jedná. Tam, kde potřebujete dostat z postav konkrétní emoci a není tam moc prostor pro improvizaci, je lepší pracovat s herci. Naopak tam, kde je projekt spíše organičtější povahy, si můžete dovolit zase neherce a často vyzní autentičtěji než herci. Osobně mám nejradši postavy, ať už herce nebo neherce, kteří zapomenou, že jsou natáčeni a jejich projev je uvolněný a přirozený.“
Na čem aktuálně pracujete? A máte cíl, sen, co natočit?
„Momentálně dokončuji spot na propagaci dárcovství krve a připravujeme video, které má poukázat na problematiku domácího násilí. Jak už jsem říkal, spoty se sociálním tématem mám nejraději, takže nyní si hovím. A do budoucna? Samozřejmě můj sen je natočit celovečerní film, který se třeba jednou bude promítat i ve svitavském kině.“
Vracíte se do Svitav?
„Vracím se rád. Už ne za rodiči, ti se přestěhovali do Olomouce, ale za kamarády. A právě taky za tím dobrým pocitem, který mám se Svitavami spojený. A čeho jsem si nemohl nevšimnout, je to, jak se Svitavy za poslední roky mění. K lepšímu. Kdybych se se svojí profesí uživil i na malém městě, tak bych se do Svitav hned vrátil.“

Petra Soukupová
Práce Marka Partyše můžete zhlédnout zde.